maandag 20 januari 2014

Je ziet de verandering pas als het er is...

http://transitiontowns.nl/archief/18141 met voorwoord Adri Ros

Je ziet de verandering pas als het er is...



Geïnspireerd door de Ted Ex speech van Jan Rotmans in Maastricht afgelopen herfst (zie verderop), schreef Nicole Recourt afgelopen kerst onderstaand stuk. Vlammend en uit het diepst van haar hart.  Ze kreeg heel veel bijval, mensen hebben haar artikel maar liefst 41 keer verder gedeeld op Facebook. En niet voor niets!
Nicole is ondermeer de drijvende kracht achter Moeders Moestuin Café, de zeer actieve en populaire Faceboek groep Tuinen delen, permacultuur en stadstuinieren (2.000+ leden) en organisator van de Weggeefwinkel Soesterberg, die helaas per 14 februari uit hun huidig pand moeten. Nicole heeft de functie van Kantelaar, zoals Jan Rotmans dat noemt, ten harte genomen en gaat samen met haar man bezig met een nieuwe samenwerking genaamd Earth productions.

Je ziet de verandering pas als het er is – Nicole Recourt

Tranen rollen over mijn wangen, omdat ik eindelijk iemand hoor spreken die zegt wat ik ook al heel lang zo zie. Wees niet bang. Wees je eigen leider. Kijk en luister ajb. Doe er wat mee!!!! Wij zijn degene waar wij op wachten. De overheid krijgt een nieuwe taak, faciliteren van regel vrije zones in heel ons land, zodat wij de vrijheid krijgen om lokale samenwerkingsverbanden verder uit te bouwen en van de grond te trekken in samenwerking met de aarde…. Kijk en deel dit, voor jezelf, voor je kinderen. Er is nog veel werk te doen de komende tijd en ook ik kan dit niet alleen.



Het gaat organisch, iets waar ik, als ik dit uitspreek in mijn directe omgeving een hoop onbegrip en vraagtekens over krijg, waardoor ook de nieuwe bottom up systemen zoals transition towns gekleurd worden door uniformiteit, structuur, regels en daar gaat het niet over! Laat alles los, wat je ooit geleerd hebt, want het dient je niet meer!
Stroom…. laat je visionaire geest de ruimte om ‘buiten de doos’ te kunnen creëren. Laat mensen maar lachen en kritisch zijn, en doorzie hun angst en hun ogenschijnlijke veilige comfort zone in het oog van de orkaan…
Wees een moedige rebel voor onze moeder aarde en voel je gedragen door haar en verheug je samen met mij op de samenleving voor ons allemaal die gekenmerkt wordt door harmonie, vreugde, socialiteit, zorgzaamheid, werkelijke educatie, verbinding met elkaar en de aarde en vooral geleid door liefde die we voor onszelf en elkaar voelen.
Denk niet in obstakels, maar in mogelijkheden. Weet dat je nimmer gekooid was of slaaf door iets meer dan je eigen gedachten. Jij en ik zijn altijd vrije geesten geweest. Wow, hoor het vuur in mij vlammen en het in jou aan steken. Ik voel weer hoop, ik voel mij minder alleen en een roepende in de woestijn en dat had ik even nodig.

Nicole in de Weggeefwinkel Soesterberg – tot 14 feb. nog…
Kom samen, bouw Earthships, start VersVoko’s en stadslandbouw, deel de voortuinen in de straat voor fruitbomen en groentes, laat Permacultuur een onderdeel van ons onderwijs worden, creëer leuke speelplekken voor je kinderen, begin Weggeefkastjes bij je eigen voordeur of in je eigen flat, creëer Peerby in je dorp of stad, richt tijdbanken op en help mee vrije pc projecten te ondersteunen, zoek met elkaar naar alternatieven die dwangarbeid en onderdrukking van de minst verdienende mens in onze samenleving bevrijdt, laten we met elkaar gaan staan voor een basisinkomen, geef om elkaar, help elkaar, steun elkaar, organiseer etentjes uit de vuilniscontainers van de supermarkten, laat Reclaim the Seeds groter en groter groeien, deel oma’s wijsheden en kruidenkennis en hervind de enorme kracht van je lichaam die Zelfgeneeskrachtig vermogen heet, Crowdfund met elkaar en wereldwijd innovatieve projecten, onderzoek de YouTube filmpjes over Rocket stoves, kruidenspiralen, strobalen bouw en vrije energie, bedenk systemen om weer in de natuur te mogen leven, nodig eens vreemde mensen uit, groet wildvreemde mensen op straat met een oprechte lach.
Er zijn zoveel mogelijkheden en ik verheug mij op de vele samenwerkingen die uit groeien tot een nieuw systeemloos maar organisch geheel van eenheid.
We are one!!! Go live it to the max in joy, love and happiness

Geen opmerkingen:

Een andere samenleving!door nicole Recourt

Heb jij ook het verlangen bij te dragen aan een nieuwe samenleving? Zou het niet leuk zijn als jij ook mensen bij elkaar zou brengen, die een initiatief, een idee, of al op een concrete wijze werken die aansluit bij een nieuwe samenleving. Een samenleving waarin we verantwoording voor onszelf en elkaar dragen. Een samenleving waar gezonde onbespoten voeding vanzelfsprekend wordt, waar de kinderen weer kind mogen zijn, waar mensen elkaar erkennen, waar het besef doordrongen is dat vriendelijkheid jezelf en de ander een goed gevoel geeft.Een samenleving waarin we creeren vanuit overvloed en vertrouwen, inplaats van winstbejag, geen gezweef, maar praktisch handelen. Wat ik om mij heen zie, zijn altijd fragmenten van de circel, maar nooit een holistische kijk die een hele nieuwe circel vormt..... Wil je meer van deze oproep lezen of het artikel wat ik erover geschreven heb? Mail me dan elfentuin@gmail.com

Eigenwijsheid door Nicole Recourt

Ik las een stukje van Osho over slimme en domme mensen die de tempel in stand houden. De slimme mensen waren de priesters die een onbegrijpelijke taal spraken die de mensen naar de tempel lokte en de domme mensen de gene die de priester volgde de tempel in om met open mond en een serieus gezicht naar zijn woorden te luisteren. De mensen keken op tegen de priester, want hij sprak de taal van God en daar moest je heel geleerd voor zijn. Eigenlijk verhief de priester zich op een troon en maakte de domme mensen zich ondergeschikt aan hem, probeerde te begrijpen wat de priester hun vertelde, omdat ze net als iedereen worstelde met hun gevoel van afgescheidenheid. De rol van de priester is zo overtuigend neergezet en word in stand gehouden door de mensen die het mogelijk maken dat de priester op zijn troon blijft zitten..... Wil je de hele column lezen, mail me dan elfentuin@gmail.com

Ode aan de spiegel van de maatschappij door Nicole Recourt

Je doorgroefde gelaat, vaak ongeschoren. Diep droeve blik zonder expressie. Wat bracht jou tot je diepste dalen? Waar het recht van het sterkste geldt. Slapend onder een kartonnen deken. Je poriën zijn zwart. Nicotine kleeft als een bruid aan je wijsvinger. Bedachtzaam krab je door je haar Rouwranden onder lange nagels. Voor je staat de stille getuige van blik en glas. Naast al je bezittingen gehuld in plastic. Waar je jezelf mee overeind houdt. Waar je bestaan om draait. Door iedereen uitgekotst. Weet je niet meer wat je 5 minuten geleden deed. Degene die zich om jou bekommert geeft je koffie met broodjes. Dat is je enige structuur in je vrije bestaan. Hoe vrij ben je als je niet zonder alcohol en drugs kan bestaan? Hoe ziet je wereld er dan uit? Hele column lezen? Mail me dan elfentuin@gmail.com